Institut für Klassische Philologie

Forschung

Anthony Ellis: Greek Gods and History: The Intellectual History of Herodotus between Renaissance Humanism and Modern Anthropology (2-year Leverhulme-funded Project)

  • Greek Gods and History: The Intellectual History of Herodotus between Renaissance Humanism and Modern Anthropology (2-year Leverhulme-funded Project)

Lebenslauf

  • 2004-2008: M.A. (Hons.) in Classics (University of Edinburgh)
  • 2008-2009: MSt in Classics (Oxford University)
  • 2009-13: Promotion an der Universität Edinburgh (im Fachbereich Klassische Philologie)
  • 2011: DAAD Stipendiat an der Universität Heidelberg
  • 2014: The Warburg Institute, Frances A. Yates Research Fellow
  • 2015-17: Institut für Klassische Philologie, Universität Bern, Leverhulme Fellow

Forschungsinteressen

  • Die (früh)neuzeitliche Rezeption von Herodot und der Religion der archaischen und klassischen Zeit (unter besonderer Berücksichtigung der Reformation)
  • Religion und Theologie in Herodots Historien, im Zusammenhang des vorsokratischen Denkens
  • Theologie und Philosophie in der historiographischen Tradition der Griechen von Herodot bis zu Laonikos Chalkokondyles
  • Νέμεσις und Φθόνος θεῶν in der Antike und ihre Deutung bis in die Gegenwart

Sammelband:

  • A. Ellis (ed.) God in History: Reading and Rewriting Herodotean Theology from Plutarch to the Renaissance, Histos Supplementary Volume 4 (2015)

Aufsätze

  • ‘Mortal Misfortunes, θεὸς ἀναίτιος, and τὸ θεῖον φθονερόν: The Socratic Seeds of Later Debate on Herodotus’ Theology’, Einleitung zu A. Ellis (Hrsg.) God in History, Histos Supplementband 4 (2015): 17-39
  • ‘Herodotus and God in the Protestant Reformation’, in A. Ellis (Hrsg.) God in History, Histos Supplementband 4 (2015): 171-244
  • ‘Proverbs in Herodotus’ Dialogue of Solon and Croesus: or Methodology and “Making Sense” in the Study of Greek Religion’, Bulletin of the Institute of Classical Studies 58:2 (2015)
  • ‘A Socratic History: Theology and Didacticism in Xenophon’s Rewriting of Herodotus’ Croesus Logos’, Journal of Hellenic Studies 136 (2016)
  • ‘Between Justice and Jealousy: Interpreting the Classical Greek Idea of Divine Phthonos from the Renaissance to the Present’, Erudition and the Republic of Letters 1 (2016)

Publizierte Konferenzbeiträge

  • ‘Fictional Truth and Historical Truth in Herodotus’, in L. Hau & I. Ruffell (Hrsg.) Truth and History in the Ancient World: Pluralizing the Past (Routledge, 2016, in Vorbereitung)
  • ‘Perser, Meder oder Barbaren? Herodots Gebrauch der Persernamen und –sitten: zwischen griechischer Literatur und persischer Ethnographie’, in H. Klinkott & N. Kramer (Hrsg.) Altorientalisches in den Historien Herodots. SpielRäume der Antike (Steiner-Verlag, Stuttgart, 2016, in Vorbereitung).
  • ‘Joachim Camerarius als Defensor Herodoti: Die Widerlegung Plutarchs und der Zweck der Geschichte’, in T. Baier (Hrsg.) Camerarius Polyhistor, Neolatina 17 (2016, in Vorbereitung)

Lexikonartikel

  • 7 Artikel in C. Baron (Hrsg.) The Herodotus Encyclopedia (2017, in Vorbereitung): “Religion, Herodotus’ views on”, “Fate”, “Jealousy", “Apparitions”, “Disaster”, “Adrastus son of Gordias”, “Atys son of Croesus”

Rezensionen:

  • David Branscome, Textual Rivals: Self-Presentation in Herodotus’ Histories (2013, Ann Arbor: University of Michigan), in BMCR (23.10.2014)
  • Heinze, Schirrmeister, und Weitbrecht (Hrsg.) Antikes erzählen (2013, Berlin: De Gruyter), in Medioevo Greco 15 (2015): 422

Sammelband:

  • A. Ellis (ed.) God in History: Reading and Rewriting Herodotean Theology from Plutarch to the Renaissance, Histos Supplementary Volume 4 (2015)

Aufsätze

  • ‘Mortal Misfortunes, θεὸς ἀναίτιος, and τὸ θεῖον φθονερόν: The Socratic Seeds of Later Debate on Herodotus’ Theology’, Einleitung zu A. Ellis (Hrsg.) God in History, Histos Supplementband 4 (2015): 17-39
  • ‘Herodotus and God in the Protestant Reformation’, in A. Ellis (Hrsg.) God in History, Histos Supplementband 4 (2015): 171-244
  • ‘Proverbs in Herodotus’ Dialogue of Solon and Croesus: or Methodology and “Making Sense” in the Study of Greek Religion’, Bulletin of the Institute of Classical Studies 58:2 (2015)
  • ‘A Socratic History: Theology and Didacticism in Xenophon’s Rewriting of Herodotus’ Croesus Logos’, Journal of Hellenic Studies 136 (2016)
  • ‘Between Justice and Jealousy: Interpreting the Classical Greek Idea of Divine Phthonos from the Renaissance to the Present’, Erudition and the Republic of Letters 1 (2016)

Publizierte Konferenzbeiträge

  • ‘Fictional Truth and Historical Truth in Herodotus’, in L. Hau & I. Ruffell (Hrsg.) Truth and History in the Ancient World: Pluralizing the Past (Routledge, 2016, in Vorbereitung)
  • ‘Perser, Meder oder Barbaren? Herodots Gebrauch der Persernamen und –sitten: zwischen griechischer Literatur und persischer Ethnographie’, in H. Klinkott & N. Kramer (Hrsg.) Altorientalisches in den Historien Herodots. SpielRäume der Antike (Steiner-Verlag, Stuttgart, 2016, in Vorbereitung).
  • ‘Joachim Camerarius als Defensor Herodoti: Die Widerlegung Plutarchs und der Zweck der Geschichte’, in T. Baier (Hrsg.) Camerarius Polyhistor, Neolatina 17 (2016, in Vorbereitung)

Lexikonartikel

  • 7 Artikel in C. Baron (Hrsg.) The Herodotus Encyclopedia (2017, in Vorbereitung): “Religion, Herodotus’ views on”, “Fate”, “Jealousy", “Apparitions”, “Disaster”, “Adrastus son of Gordias”, “Atys son of Croesus”

Rezensionen:

  • David Branscome, Textual Rivals: Self-Presentation in Herodotus’ Histories (2013, Ann Arbor: University of Michigan), in BMCR (23.10.2014)
  • Heinze, Schirrmeister, und Weitbrecht (Hrsg.) Antikes erzählen (2013, Berlin: De Gruyter), in Medioevo Greco 15 (2015): 422